PDA

View Full Version : Le possessif - The possessive


Toc De Mac
07-15-2007, 08:40 PM
Part One

In order to... say things such as "my book," "your hat," "his cat," etc., one needs to use les adjectifs possessifs (possessive adjectives).

Like many things in French, possessive adjectives must agree in gender and number with the noun that they are describing. Thus, there are multiple forms of "my," "your," etc., each used according to the gender and number of the noun (see below table).

http://img96.imageshack.us/img96/9026/16652792ww8.png

Using the above table, let's do some basic examples.

1) My cat is named Whiskers.

Since "the cat" is "le chat," thus making it masculine and singular, the result would be:

Mon chat s'appelle Whiskers.


2) Your dress is very pretty.

In French, "the dress" is "la robe," making it feminine and singular. Thus, the sentence in French would be either:

Ta robe est très jolie.
or
Votre robe est très jolie.

Which to use depends on whom you are speaking to. If you are speaking to close friends, you would use the informal "ta." If you are speaking with acquaintances or with respected individuals, you would use the formal "votre."


3) Her flowers are beautiful and colorful!

"The flowers" translates to "les fleurs," and is feminine and plural. Thus...

Ses fleurs sont belles et colorées!


However, there is an exception. If the noun that a possessive adjective is describing starts with a vowel, you must use the masculine singular form of the possessive adjective (even if the noun is feminine). This is true with singular nouns only. If the noun that a possessive adjective is describing is plural, then you simply use the plural form of the possessive adjective.

For example...

My friend (who is a girl) is nice. = Mon amie est gentille/sympa.

Note that, even though "amie" is feminine, the masculine singular form of the possessive adjective is used ("mon").


Part One Questions: If you feel up to the "challenge," you can send me a PM with what you think are the correct answers to the following questions and I will correct them for you (or, if they are all correct, I'll give you a cookie :D).

Translate the following:

1) My books
2) Our money
3) Their house
4) Your necklace (use the informal version)
5) His shoes
6) Your drawings (use the formal version)
7) My school (be careful with this one)


Part Two

In order to...say things such as "It is mine," "It is ours," etc., one needs to use les pronoms possessifs (possessive pronouns).

As with possessive adjectives, possessive pronouns must agree in gender and number with the noun that they refer to.

http://img169.imageshack.us/img169/5411/vvyr1.png

Using this table, here are two examples:

1) Person A: My math teacher is mean this school year. Is yours also?
Person B: No, mine is very nice.

A: Cette année scolaire, mon professeur de mathematiques est méchant. Le tien aussi?

B: Non, le mien est très gentil.


2) Person A: Is this my apple?
Person B: No, it is his.

A: Est-ce ma pomme?

B: Non, c'est la sienne.


Part Two Questions: Again, you can send me a PM with your answers. :)

1) Yours (referring to "your father"; use the informal) is forty-five years old, right?
2) Ours (referring to "our family") is very large.
3) Theirs (referring to "their house") is near our house.

Well, that's it!

Amusez-vous bien! :D

PS: Please tell me if corrections need to be made in any way.

espire
07-15-2007, 09:18 PM
Merci beacoup, c'est toc de mac comme toi! Même que j'ai appris le français pour dix années, je n'ai pas appris les pronoms possesifs. Merci!

Aussi, est-ce que mon français est satisfaisant?

Toc De Mac
07-15-2007, 09:56 PM
Merci beacoup, c'est toc de mac comme toi! Même que j'ai appris le français pour dix années, je n'ai pas appris les pronoms possesifs. Merci!

Aussi, est-ce que mon français est satisfaisant?

Il n'y a pas de quoi. ;) Je suis heureux que je puisse t'enseigner quelque chose de nouveau!

Tu parles français très bien! Mais je ne suis pas français, donc je ne peux pas te dire véritablement parce que je suis en train d'apprendre la langue comme toi. :D

Je ne sais pas si je suis correct, mais si tu veux dire "even though," je crois que tu dois utiliser l'expression "bien que" ou "quoique" plus le subjonctif. Mais je ne suis pas sûr... :o

garçoncanadien
07-16-2007, 12:05 PM
However, there is an exception. If the noun that a possessive adjective is describing starts with a vowel, you must use the masculine singular form of the possessive adjective (even if the noun is feminine). This is true with singular nouns only. If the noun that a possessive adjective is describing is plural, then you simply use the plural form of the possessive adjective.

tell me why i wanna know :p

garçoncanadien
07-16-2007, 12:21 PM
merci de nous avoir fait un lecon Toc de Mac :)

"je suis correct" sa c trop anglophone :p employez plutot "j'ai raison" ;)

"j'avais appris le francais pendant dix ans et pourtant je ne connais pas les pronoms possessifs" :) il vaut mieux que l'on evite le subjonctif avec la langue parlée, sinon ca peut paraitre un petit peu zarbi :D

espire
07-16-2007, 12:35 PM
tell me why i wanna know :p

C'est très simple. Sur un feuille de papier, il n'y a pas de problème quand j'écris "ma amie." Mais quand je parle, il y a un problème. "Ma amie" est difficile de dire, donc la solution simple pour cela est de dire "mon amie."

Toc De Mac
07-16-2007, 12:44 PM
"j'avais appris le francais pendant dix ans et pourtant je ne connais pas les pronoms possessifs" :) il vaut mieux que l'on evite le subjonctif avec la langue parlée, sinon ca peut paraitre un petit peu zarbi :D

Hehe, OK. :D

Qu'est-ce que ça veut dire, "zarbi?"

garçoncanadien
07-16-2007, 12:47 PM
lisez le mot "zarbi" à l'envers ;)

espire merci pour ta réponse :D c'était un examen, je la connais déjà :p

espire
07-16-2007, 12:50 PM
espire merci pour ta réponse :D c'était un examen, je la connais déjà :p

Mais je pensais que "connaitre" était juste pour des personnes? Quoi de "savoir?"

garçoncanadien
07-16-2007, 12:56 PM
je l'ai vu dans des phrases quand il s'agit des gens, et aussi quand il s'agit des objets :)

Toc De Mac
07-16-2007, 01:58 PM
http://french.about.com/library/weekly/aa011500.htm

Voici un petit page qui explique la différence entre les deux. :D

garçoncanadien
07-16-2007, 04:42 PM
ok dsl pour sa je dois recommencer avec mes cours de francais :o:D

espire
07-16-2007, 05:07 PM
ok dsl pour sa je dois recommencer avec mes cours de francais :o:D

Non, je pense que tu a raison. Dans cette situation, on peut connaitre (be familiar with) cette regle, ou on peux sait (know) la regle. Je pense que savoir est le meilleur, mais les deux sont correct.

Toc De Mac
07-16-2007, 06:08 PM
Non, je pense que tu a raison. Dans cette situation, on peut connaitre (be familiar with) cette regle, ou on peux sait (know) la regle. Je pense que savoir est le meilleur, mais les deux sont correct.

Je suis d'accord avec toi.